Friday, June 22, 2007

White Power

Det är inte Phil Spectors fel att End of the Century inte är Ramones överlägset bästa skiva. Det är Ramones låtar som inte håller hela vägen. På de ställen när skivan verkligen är bra är den ju bäst: Baby I Love, The Return of Jackie and Judy, Let’s Go, Chinese Rocks och Do You Remember Rock & Roll Radio. Men i övrigt är den inte den mer en våt dröm.

Lou Reeds bästa skivor är i tur och ordning The Bells och Street Hassle. Den förstnämnda är helt desperat. Det finns oändligt med ingångar i den. Den underliga discoflörten, det faktum att han bara sjunger på typ varannan låt, som om han inte orkade mer. För som han sjunger. The Bells gjordes efter Street Hassle, och den är också ett mästerverk. Han fösöker sig liksom på att vara en soulsångare. Det går sådär. Han låter som en som försöker sjunga soul. Och det är lite det som är det fina med Lou Reed, för i alla andra fall hade jag lagt in ett ”bara” mellan ”låter” och ”som” i förra meningen. Lou Reed kan inte göra samma sak två gånger. Det verkar vara fysiskt omöjligt. Jag såg den här dokumentären om hur de gjorde Transformer (överskattad skiva). Han sitter och sjunger med vid mixerbordet. Han ändrar fraseringar, och melodier. Fast han sjunger med, det är enda syftet med tagningen. När de återförenade Velvet, hur det lät. Hur han lät. På ett plan blir man ju vettskrämd. Det låter ju inte klokt. Men det är ju nu det som är hans signatur. Att ändra. Och dessutom: formmässigt är det ju inte så mycket som skiljer hans material åt. Det är tre ackord, lite dekadens och litterära referenser. Fatta. Över hälften av hans låtar hade kunnat vara med på Velvets första, och hela den hade kunnat heta, tja, New York och kommit 89 i stället, och man hade tyckt ungefär lika om de två skivorna ändå. Fatta vidden av det. En som tvångsmässigt måste ändra på allt hela tiden gör samma sak i fyrtio år. För mig personligen satt det långt inne. Gillade aldrig Lou Reed, fast jag sa det. Velvet Underground var ju världens bästa band genom tiderna och Lou Reed gjorde alla låtar. Ändå var han ingenting utan dem. Jag gillade bara det som lät som Velvet Underground, på det där enkla sättet, som på New York och den kom ju typ 20 år efter Loaded. Men Street Hassle och The Bells (de släpptes i den ordningen) är helt självständiga, ja, jag vill nog kalla dem verk. De är lika bra som Velvetskivorna, de låter annorlunda men de är lika bra. Lika bra som allt annat som bara låter som sig självt. Ja, det är ett tecken på kvalitet, oavsett hur det låter.

Jag älskar jättemycket svensk musik. Punk och progg, det är det jag lyssnar mest på om man frågar, kvantitativt är det mest musik från 70-talet jag lyssnar på. Bäst av all svensk musik är ändå Håkan Hellström. Ett kollikbarns bekännelser är den bästa svenskspråkiga skivan någonsin. Den är bättre än Känn ingen sorg för mig Göteborg, och det är en annan av de bästa skivorna. Av svenska skivor där man sjunger på andra språk än det svenska är The Plans första bäst. Den senaste är också otroligt bra.

Bortglömdast av allt är ändå svensk punk från 80-talet. Missbrukarna, KIK, Wax, Raped Teenagers och Mob 47.

Jag vet att det här inlägget ser lite utvecklo ut, särskilt det här om svensk musik. Men det var någon som frågade i något sammanhang, jag har glömt vilket, och nu har jag svarat. Så jag själv kommer ihåg det till en annan gång.

Annars, kära dagbok, är det midsommar. Solen skiner, jag lyssnar på Gene Vincent, äter glass och försöker att inte tänka på de här jävla vidriga hägglarverna som invaderar gården. Barnen och frun dealar med det as we speak. Vi har omdirigerat hela kvällens fest till en kompis, för här går det inte att vara. Naturen borde förbjudas. Snart hoppar vi på öl och snaps. Tjojävlaho.

4 comments:

  1. Det där med att gilla Lou bara när Lou låter som VU... fan, jag måste ju hålla med...men tanken hade aldrig slagit mig förrän du skrev det.

    ReplyDelete
  2. Lou är Lou. Korkad mening men så är det.
    Jag tror att Lou hade tagit livet av sig om han hört att folk bara diggar honom när han låter VU.
    Helvete, det är ett av ju de bästa banden som funnits. Trots detta så gillar jag en uppsjö av Lou-ting som inte låter som VU. Och när jag tänker på det så kan väl ingeting låta som VU om det inte är VU? Så bra var de och det finns bara en STERLING. Och det är ingen valuta eller ett lågprisbolag jag surrar om. Detta faktum plågade nästan livet ur Reed.
    Tranformer är överskattad och starten på en Lou's personliga krig mot VU's ande och själ. Herregud för mig är långa stycken av hans solokarriär bara ett illa dolda försök att underminera VU för att kunna skapa sig en trovärdig utgångspunkt för nya mer Lou och mindre rockband. Och det handlade inte bara om musik. Hans hälsa, självbild och ja t.o.m hans fysiska existens hängde på detta. Lou's ego var av den art att han aldrig kunde godta att hans plats i kulturhistorien var som kloss i en kombo och inte som enskilt geni. T.ex: Är det inte så att hela Berlin är ett försök att bräda Cale på Cales egen hemmaplan? Skillnaden är att Cale kan bära prettot på ett trovärdigt sätt. Cale hade också haft förstånd nog att lämna Steve Winwood utanför ett sådant projekt.
    Sen har vi Rock N Roll Animal. Ett pekoral som för mig är antitesen till VU. Torrknullarrock i en tappning som får Kiss att låta spännade, intressat och viktigt. Lou vill skrika åt VU att så här ska det vara. Ni/Vi var bara töntiga konstfjantar som missuppfattat R&R.....
    Här inbillar man sig att den Lou lyckats ta död på alla förväntningar om honom som konstnärlig kraft och en berättare av Fantes kaliber. Men nej, Lous hat mot sig själv och det fängelse som VU' genialitet och blytunga vikt innebar tvingade honom till ytterligare förnedring. Ja ack...
    Kan någon ta "Sally can't dance" på allvar? Eller "Lou Reed live" denna "Rock N Roll Animal" version 2? "Metal Machine Music" är i och för sig värt ett eget kapitel. Men går den att lyssna på?

    Sen tror jag att något hände. Kärleken klev in i hans liv? Kanske han inte orkade att slåss mot sina demoner längre? Jag är också en stor vän av "Street Hassle" och "the Bells" men för mig är "Coney Island Baby" favoriten och vändningen. En platta jag kan lyssna på utan att tänka en sekund på VU. Lou hittar tillbaka till sitt liv och sina referenser innan VU, fabriken, Nico och ja, hela Warhols förbannade kvasivärld. Dion DiMucci är där, något så trivialt men likväl relevat som idrott får plats, hans riktiga minnen, riktiga känslor(nej Berlins känslovärld är konstruerad), sanna relationer och framför allt ett komp och en produktion som inte har nånting med VU att göra. För mig är det den enda riktiga Lou Reed skivan och den som lösgjorde honom från sin egen olycka. Utan den så hade vi aldrig fått "Steet Hassle", "the Bells", låten "Susanne", "New York" eller för den delen en rimligt avslappnad Lou med självdistan som bjudit på den förvisso musikaliskt miserabla men ändå charmiga återföreningen. Insider-skrönan om Lou's utskällning av Bono och sågning av U2 i samband med att de ville ha VU som förband hade jag inte velat vara utan. Inte heller presskonferansen i Paris då comebacken presenterades. På frågan: -"Why are you doing this?" svarade Lou lika sant som coolt: -"Mo needs a new car". Sen visst, konsterterna var ingen höjdare men jag glömmer aldrig deras Roskilde-gig(93?) och inte heller hans soloturneér åren efter. Då hade han fått dille på att vara gitarrhjälte och spelade solon kvällarna långa. Det samma gällde intervjuer. Han pratade BARA gitarrteknik och utrustning dessa åren. Som en Yngvie Malmsten gånger Steve Ray Vaughan i kubik.

    Hua, vad långt och virrigt detta blev. Men ösregnar det ute så finns det sämre ting att pyssla med än att gå igång på Lou Reed. Mannen, myten, legenden..........

    "Ahhh, but remember that the city is a funny place
    Something like a circus or a sewer"

    / JimBob

    ReplyDelete
  3. shit du. ord och inga visor. vem är du?

    ReplyDelete
  4. Tja, vem är jag? Bra fråga. Lätt förvirrad, klädsamt alkad musiknörd med en gemensam bekant till dig via de notoriska förlorarna Tottenham Hotspur F.C.

    Gillar din blogg som fan. Och Lou Reed, men det kanske framgick.

    / Jim

    ReplyDelete